Pez Espada, renovatie op de Groenplaats

Op de Groenplaats – Antwerpse toplocatie! – staat een strak en zeer goed onderhouden gebouw met ruime appartementen. De gevel, daterend van 1963, is gebouwd door Vooruitzicht NV en was toe aan een opfrisbeurt. Niet vanuit technisch maar louter vanuit esthetisch oogpunt. Door de luchtvervuiling (voornamelijk roet afkomstig van uitlaat- en verbrandingsgassen) was de mooie Franse steen veel donkerder geworden. Na exact 50 jaar mocht die vuilafzetting er wel eens af.

Het belang van een mooie voorgevel

We merken doorgaans dat gevelwerken niet tot de topprioriteit van onze mede-eigenaars behoren, tenzij er sprake is van betonrot of infiltraties. Maar de mede-eigenaars van dit gebouw vonden een reiniging van de gevel wel degelijk een belangrijke investering. Een mooie, goed onderhouden façade heeft immers een grote invloed op de waarde van de appartementen. Geen onbelangrijke factor nu mensen vaker van woning veranderen dan vroeger.

Een degelijk lastenboek als basis

Bij aanvang van dergelijke werken is het uitermate belangrijk een duidelijk lastenboek op te stellen. Meer bepaald een heldere werkbeschrijving waardoor gespecialiseerde gevelfirma’s een gedetailleerde offerte kunnen maken. Een offerte die wij als syndicus bovendien gemakkelijk kunnen vergelijken met de andere bekomen bestekken. Appelen met appelen vergelijken is immers cruciaal voor een juiste evaluatie van de prijzen.

Een techniek tussen zandstralen en hogedrukreiniging in

Voor de gevelreiniging op de Groenplaats werd gekozen voor het “Torbo”systeem. Een vorm van hogedrukreiniging waarbij water met een geringe hoeveelheid zand tegen de gevel wordt gespoten door middel van een speciale straaltechniek. Die is veel minder agressief dan het klassieke zandstralen én reinigt veel beter dan de gewone hogedrukreiniging. Het verbruikt weinig water en veroorzaakt 95% minder stof dan het klassieke zandstralen.

Water- en vuilafstotende finish

Na het reinigen werden de barsten in de Franse steen en de open voegen hersteld met een aangepaste materie. De voegen rond de ramen werden vervangen door elastische voegen die zorgen voor een perfecte, waterdichte aansluiting tussen raam en gevel. Daarna werd de gevel behandeld met siloxanen, een kleurloos product dat door de steen wordt opgenomen en vochtafstotend werkt. Onzichtbaar, bovendien. Er valt dan ook geen kleurverschil, geen ‘film’ of glans te bespeuren. De poriën van de gevelsteen zijn met deze siloxanen verzadigd en verhinderen dat er nog water wordt opgenomen door de gevel. Ook vuil wordt op deze manier afgestoten. Tot slot werd het aluminium van de ramen gereinigd zodat ze nu weer glanzen als weleer.  Het resultaat mag er dan ook zijn!

Moeilijk kan ook

Hoe geslaagd het resultaat ook is, deze werf was verre van een “gewone klus”. Op de Groenplaats, middenin de stad, is een stelling voor de gevel immers meer dan elders een uitnodiging voor inbrekers. Veiligheidsmaatregelen drongen zich dan ook op. Bovendien bevindt zich op het gelijkvloers een horecazaak. Daarom werd alles bewust ingepland in de winterperiode. In terrasjestijden zoals de lente of de zomer zouden dergelijke werken immers leiden tot commerciële schade voor de brasserie in kwestie. Daarnaast was er nog het probleem van de toegankelijkheid. De hele stelling werd gemonteerd bovenop “een brug” zodat de horecazaak niets moest inboeten aan zichtbaarheid en toegankelijkheid. Dit bracht weliswaar een meerprijs met zich mee, maar voor het behoud van een goede verstandhouding met de horeca-uitbater was het een must.

Win-Win operatie

Een extra dimensie aan deze hele renovatie was het aspect “advertising”. De Groenplaats kan dagelijks rekenen op duizenden bezoekers. Een uitstekende plaats dus om de stelling te voorzien van een reclamedoek! Daartoe namen we contact op met twee bedrijven die gespecialiseerd zijn in advertising op gevelstellingen. Het voorstel van Mega Media won uiteindelijk onze voorkeur. Zij zorgden immers voor drie adverteerders die elk gedurende één maand  reclame op de stelling plaatsten. Ontwikkeling én organisatie was in handen van Mega Media. Voor de vereniging van mede-eigenaars was dat een mooie zaak. In ruil voor de reclame werd namelijk de volledige renovatie uitgevoerd. Een schitterend voorbeeld van een Win-Win operatie!