Sociaaltariefpremie voor gezinnen aangesloten op een collectieve verwarming

Personen of gezinnen die het moeilijker hebben om de energiefactuur te betalen, genieten een sociaal tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Voor bewoners van appartementen voorzien van een collectief aansluitingspunt is het echter niet mogelijk om dit sociaal tarief toe te passen. Zij kunnen vanaf 1 augustus 2024 nu wel een compensatie aanvragen onder de vorm van een sociaaltariefpremie.

Wat is de sociaaltariefpremie?

De sociaaltariefpremie is een nieuwe premie voor gezinnen die vandaag geen toegang hebben tot het sociaal tarief omdat ze hun woning verwarmen via een collectieve installatie.

Voor wie?

Wie zijn woning verwarmt via een collectieve ketel én voldoet aan dezelfde voorwaarden als bij het sociaal tarief energie (laag inkomen, gezinnen in onzekere situatie, bepaalde uitkering ontvangen…), kan de nieuwe sociaaltariefpremie aanvragen.

Hoe werkt de premie?

Het is de bedoeling dat de rechthebbenden de premie zelf eenvoudig kunnen aanvragen. Het eerste werk is wel voor de syndici of andere beheerders van een collectief aansluitingspunt: het is hun verantwoordelijkheid om eerst elk aansluitingspunt te melden bij de FOD Economie.
Eens de premie-aanvraag goedgekeurd is, wordt de premie trimestrieel uitgekeerd. De uitkering van de premie stopt op het moment dat niet langer aan de voorwaarden is voldaan.  De overheid zal dus regelmatig controleren.
Een tweede verblijf, een studentenhome en ook de energiekost van de gemene delen zijn uitgesloten van de sociaaltariefpremie. Ook voor verwarming op stookolie geldt de premie niet. Daar geldt immers al een andere toelage.

Werk voor de syndicus

Vanaf 1 augustus 2024 krijgen syndici 4 maanden de tijd om de verplichte melding van elk collectief aansluitingspunt in orde te brengen. Ten laatste op 1 december 2024 dient dit dus in orde te zijn zodat gebruikers de premie kunnen aanvragen.
De FOD Economie verwacht bij de aanmelding de EAN-code van het aansluitpunt, de naam van de energieleverancier, het klantnummer, het type energie, de gegevens van de VME, de gegevens van de wooneenheden achter het aansluitpunt en uiteraard ook de gegevens van de syndicus zelf.

Woont u in een appartementsgebouw met collectieve verwarming, dan ontvangt u van 03beheer natuurlijk op tijd de nodige informatie.